De flesta har redan hört talas om coronavirus, COVID-19, epidemin. Hittills har de flesta människor levt i en känsla av relativ trygghet. Varmt vatten i kranen, fyllda hyllor i butikerna, läkemedel på apotekarna – man hade bara kunnat önska mer pengar på kontot. Med de skrämmande scenerna som utspelar sig i det kommunistiska China, där döda kroppar ligger på gator, samt tomma hyllor i affärerna och Italiens städer som är omgivna av militären förstör denna känsla av trygghet helt.

strona-5-6-1(3)

 

strona 2-3-4(4)

Plötsligt visade det sig att detta moderna välstånd kan sluta i ett ögonblick, och istället finns det rädsla, en kamp för överlevnad och hotet att bli smittad men även döden.

I detta moment är det viktigt att ställa sig själv en grundläggande fråga:
Är min känsla av trygghet baserad på rätta grunder?

Före coronavirusepidemin kunde jag till exempel få en hjärtattack, få reda på att jag har cancer eller bli påkörd av en bil. Endast sannolikheten för dessa har varit mindre än vid epidemin.
After all, previously – before the coronavirus pandemic – at any instant, you could have a heart attack, be diagnosed with cancer, or hit by a car. Only the probability of such events has been lower than in the case of getting sick during the pandemic.

Ingen av oss vet vem som kommer att smittas med viruset SARS-COV-2 och om personen kommer att överleva.
Troligtvis är det ingen av oss som tvivlar på att våra liv kommer att ta slut en dag, och att vi kommer att dö. OCH VAD KOMMER HÄNDA DÅ?

Är det inte ett bra tillfälle att på allvar tänka på Gud? Människor på Bibelns tid bodde i en värld där det fanns många fler faror för dem än för den moderna människan. Och ändå inför de största hoten sa de djärvt:

”Om jag än vandrar i dödsskuggans dal,fruktar jag intet ont,” Psalm 23

Vet du varför författaren till denna Psalm, kung David, inte var rädd för det onda och faror som han kunde träffa på?

Låt oss läsa denna bibelvers till punkt: ”Om jag än vandrar i dödsskuggans dal,
fruktar jag intet ont, ty du är med mig.” Psalm 23

Det var det omtänksamma skyddet av den Allsmäktige Gud som gav människan en sådan styrka och en verklig känsla av trygghet. Skulle du också vilja ha en sådan betryggande känsla och bli av med oro och rädsla?

Bibelns folk visste att döden inte var den värsta tragedin, och att den inte avslutar våra liv.

” Ty jag är viss om att varken döden eller liv, varken änglar eller andefurstar, varken något som nu är eller något som skulle komma, varken någon makt i höjden eller någon makt i djupet, ej heller något annat skapat skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre” Romarbrevet 8:38-8:39

Varför var då bibelfolket inte rädda för sin framtid, både för tillfället och evigt?

Svaret är enkelt: de fick löften från Gud och de litade på Honom! Aposteln Paul avslöjade denna hemlighet med korta ord:

”(…) för jag vet vem jag tror på” Andra Timotheosbrevet 1:12

Vem litar du på? Dig själv? Prästen? Försäkringskassan? Folkhälsomyndigheten eller regeringen? Vart och ett av dessa förtroendeobjekt, även efter en ytlig analys, visar sig vara för svag eller inte tillförlitlig nog för att ge dig en verklig känsla av trygghet. Det är anledningen till att du är rädd hela tiden. Du är medveten om att dina trygghets- och stödresurser egentligen inte är värda mycket. DET ÄR TID FÖR EN FÖRÄNDRING!

Jesus presenterade sig som den Bäste Väktaren och vårdshavaren (”Jag är den gode herden” Johannesevangeliet 10:14)

Han bevisade också att han bryr sig om Dig och att han har makt att lösa alla dina problem.

”Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare” Romarbrevet 5:8.

OM DU SKULLE STÅ INFÖR GUDS DOMSTOL, SKULLE DEN ENDA RÄTTVISA DOMEN FÖR DIG VARA: EVIG DÖD; ALLTSÅ EVID SEPARERING FRÅN GUD. HELVETET.

Det är därför Jesus, även om han levde ett syndfritt liv och kunde återvända till himlen utan problem, beslutade att dö i ditt namn, en gång för evigt betala straffet, som du äger.
Dock är det inte slutet på historien. Den tredje dagen visade Jesus sin makt över döden och stod upp från de döda. Han talar med dig nu, och ber dig att förlita dig på Honom:

”Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltiden med honom och han med mig” Johannes Uppenbarelse 3:20

Om du släpper Jesus in i ditt liv kommer han att rädda dig från helvetet. Det är hans blod som utgjutits av dig på Golgotakorset som kommer att skydda dig på domstolens dag mot Gudfaderns vrede. Jesus, som kommer in i ditt liv blir också den herde här och nu kan Satan inte röra dig, för att du redan tillhör Kristus Jesus.

”Jag har kommit för att de ska ha liv, och liv i överflöde” Johannesevangeliet 10:10
“I came that they may have life, and have it abundantly.” John 10:10

”I världen får ni lida, men var vid gott mod. Jag har övervunnit världen” Johannesevangeliet 16:33.