Coronavirus. En wat nu?

Van de coronavirus (COVID-19) heeft bijna iedereen intussen gehoord.Tot vandaag de dag leefden de meeste Nederlanders met een gevoel van zekerheid – warm water in de kraan, volle schappen in de winkels, medicijnen in de apotheek – alleen geld mocht er wel wat meer zijn. Niettemin hebben de beelden die zich afspelen in China, waar dode mensen op straat liggen, lege schappen en steden in Italië omringd door het leger, dit beeld van zekerheid helemaal verstoord.

Ineens merken we dat de hedendaagse voorspoed in een oogwenk tot een einde kan komen, in de plaats daarvan komt er angst en een strijd om overleven. Ook is er de bedreiging besmet te worden of er aan te overlijden

Dit is echter een goed moment om jezelf een fundamentele vraag te stellen:
Is mijn gevoel van veiligheid gebaseerd de juiste basis? Maar eerder – voor de coronavirus epidemie – kon ik elk moment bijvoorbeeld een hartaanval krijgen, of te weten krijgen dat ik kanker heb, of een auto ongeluk krijgen. Alleen was dat minder waarschijnlijk als ziek worden tijdens een epidemie.

Niemand van ons weet of hij/zij Bestem raakt met het SARS-CoV-2 virus, en of hij/zij het overleefd. Maar niemand zal toch twijfelen over het feit, dat we allemaal eens overlijden. En wat daarna?

Is het vandaag dan geen goeie gelegenheid om eens serieus na te denken over God? In de tijd waar de Bijbel over schrijft, leefden mensen in een wereld waarin er veel meer gevaren op hen loerden als op de moderne mens. En toch, tegenover de grootste gevaren zijden zij zonder te aarzelen:

„Al ging ik door een dal vol schaduw van de dood, ik zou geen kwaad vrezen…“
Psalm 23

Weet je waarom de schrijver van deze Psalm, koning David, niet Bang was voor de gevaren die op hem loerden? Laten we deze vers eens helemaal lezen:

„Al ging ik door een dal vol schaduw van de dood, ik zou geen kwaad vrezen, WANT U BENT MET MIJ“

De zorgvolle bescherming van de Almachtige God gaf deze mensen zo’n sterk en reëel gevoel van veiligheid. Wil jij dat ook, en wil jij af van de onzekerheid en angst?

Deze mensen uit de Bijbel wisten, dat zelfs de dood niet de grootste tragedie is, en eigenlijk ons leven niet beëindigd.

„Want ik ben ervan overtuigd dat nog dood, nog leven, nog engelen, nog overheden, nog krachten, nog tegenwoordige, nog toekomstige dingen, nog hoogte, nog diepte, nog enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heer“ De brief van Paulus aan de Romeinen 8:38-39

Wat was dan de reden dat deze mensen uit de Bijbel niet bang waren over Hun toekomst zowel als het gaat om dit leven, als ook als het gaat om het eeuwige leven?

Het antwoord is eenvoudig: Zij hadden van God een belofte gekregen, en vertrouwden daarop! De apostel Paulus uitte dit in een paar korte woorden:

„(…) ik weet wie ik geloof“ 2Tim. 1:12

En Jij? Op wie vertrouw je? Jezelf? De Dominee? Je verzekering? De gezondheidszorg of de regering? Al deze dingen blijken na een kort ogenblik van overwegen, te zwak en niet geloofwaardig, om daar een echt gevoel van veiligheid op te bouwen. Juist dat is de reden dat je steeds angst voelt. Je weet gewoon heel goed dat al jou zekerheden en steunpunten niet veel waard zijn. Tijd voor verandering!

Jezus stelde zichzelf voor als de beste Beschermer en Wachter („Ik ben de goede herder“ Joh 10:14)

Hij gaf ook bewijs hoeveel Hij om Jou geeft, en dat hij al. Jouw problemen op lossen kan „God echter bevestigd Zijn Liefde voor ons daarin dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.“ De brief van Paulus aan de Romeinen 5:8.

Als je zelf voor Gods gerecht staan zou, zou het enigste rechtvaardige vonnis zijn:
Eeuwige dood, dat betekend afgescheiden van God voor altijd. Hel.

Juist daarom besloot Jezus in Jouw plaats te sterven, om eens voor altijd de straf te betalen die Jij verdient had, alhoewel Hij zelf zijn leven zonder zonde geleefd had, en gewoon naar de hemel terug kon gaan.

Maar dat is nog niet het einde van dit verhaal. De derde dag liet Jezus zijn macht over de dood zien en stond op uit de dood. Nu zegt Hij tegen Jou om hem te vertrouwen:

“Zie, Ik sta aan de deur en klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij“.
Op. 3:20

Als je Jezus In je leven laat, zal Hij je redden voor de hel . Zijn bloed vergoten voor Jou aan het kruis op Golgotha, zal je beschermen op de dag van Gods oordeel, voor Zijn toorn. Op het moment dat Jezus in je leven komt, word Hij Jou Herder, nu en hier. Satan kan je niet meer raken, want je bent eigendom van Christus (1Johannes 5:18).

„(…)Ik ben gekomen opdat de schapen leven hebben en overvloed hebben.“
Joh. 10.10

„(…)In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen.“
Joh. 16:33

Als dit wat je gelezen hebt, je interesse heeft gewekt, en je wilt hierover praten of een gratis Nieuw Testament (je betaald alleen voor de verzendkosten), schrijf dan aan ons: [email protected]

Kijk ons program ma In het Engels: Against the tide TV

strona 2-3-4(1)

 

strona-5-6-1(1)